سامانه ستاد ایران : سامانه تدارکات الکترونیکی دولت چیست؟
سامانه ستاد ایران : سامانه تدارکات الکترونیکی دولت چیست؟
سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا همان سامانه ستاد ایران، با هدف شفاف سازی، کاهش هزینههای اضافی و افزایش کارایی بخشهای دولتی، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۳۸۹ به صورت یک طرح ملی آغاز شده است.
این سامانه، بستری مطمئن، برای انجام معاملات دولت، با هدف افزایش کارایی، شفافیت و سلامت معاملات دولتی مطابق با قوانین و مقررات در بستر وب است. از این رو، کلیه تامین کنندگان، مناقصهگران و مزایدهگران میتوانند برای اطلاع از آخرین درخواستهای خرید و همچنین مزایده و مناقصهها، مراجعه کرده و برای عضویت در سایت اقدام کنند و از مزایای انجام معامله با هزاران دستگاه دولتی در سراسر کشور بهرهمند شوند.
بهطور کلی، توسعه تجارت الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیندهای دولتی میتواند به بهبود عملکرد و افزایش کارایی دولت در تدارکات و معاملات عمومی منجر شود. این اقدامات معمولا به افزایش شفافیت، کاهش فساد و ارتقاء سطح خدمات به شهروندان کمک میکند.
مزایای سامانه ستاد
سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور ایجاد یک سیستم یکپارچه و استاندارد برای معاملات دستگاههای اجرایی دولتی ایجاد شده است. این سامانه از مراحل ثبت درخواست تا تبادل وجه را تحت یک بستر الکترونیکی ارائه میدهد. از مزایای سامانه ستاد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش هزینه و زمان انجام معاملات: سامانه تدارکات الکترونیکی به دلیل کاهش نیاز به اسناد فیزیکی و همچنین حضور فیزیکی در مکانهای مختلف، هزینههای معاملات دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
- شفافیت کامل در فرآیند انجام معاملات: معاملات از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی به صورت شفاف انجام میشوند و همه مراحل معاملات، اسناد و پیشنهادات قابل مشاهده هستند.
- ذخیرهسازی الکترونیکی بلندمدت اسناد و اطلاعات: این سامانه امکان ذخیرهسازی الکترونیکی بلندمدت اسناد و اطلاعات را فراهم میکند، که به دولت اجازه مدیریت بهتر و دسترسی آسانتر به اطلاعات را میدهد.
- امنیت الکترونیکی
- انجام معاملات به صورت آنلاین و حذف سیستم کاغذی
- امکان دسترسی به اطلاعات معاملات به صورت یکپارچه در ۲۴ ساعت شبانه روز
- افزایش درآمد مالیاتی دولت
- امکان نظارت بر کلیه مراحل معاملات در هر زمان و مکان به صورت آنلاین
نحوه ثبت نام در سامانه ستاد
برای استفاده از خدمات سایت تدارکات الکترونیکی دولت، قدم اول ثبت نام و عضویت در سایت است. (کلیه مراحل به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ستاد انجام میشود.)
مراحل ثبت نام در سامانه
پس از ورود به سامانه ستاد، از منوی بالا، گزینه «ورود/ ثبت نام» را انتخاب کرده و روی گزینه ثبت نام، کلیک کنید: